Visie

cropped-Druppels-met-tekst.png

Als “DroomJuf” wil ik geloven in de toekomstdromen van kinderen. Door een droom en doel te hebben in het leven is het soms veel makkelijker om je in te zetten voor school. Als kind had ik zelf de droom om juf te worden, dit heeft voor veel motivatie gezorgd om mijn Havo- en PABO-diploma te halen. Natuurlijk zijn vakken als taal, rekenen en spelling enorm belangrijk in het onderwijs, maar ze leiden niet altijd direct naar een connectie met een bepaald beroep van bijvoorbeeld automonteur, film-director of fitnessinstructeur. Waarom kiezen kleuters vaak voor een droomberoep als brandweerman? Omdat ze op tv brandweerman Sam zien en hem bestempelen als hun held. Meisjes kiezen vaak voor juf of moeder omdat ze dat van dichtbij zien en ze mama en hun juf lief vinden.

Leerlingen moeten dus gedurende hun schooltijd in aanraking komen met verschillende vakken en beroepen en hierbij vaardigheden en competenties ontwikkelen. Als een kind nog nooit in aanraking is gekomen met techniek en op school nooit een fysiek product heeft gemaakt van hout, metaal of kunststof. Dan komt hij misschien pas tijdens zijn studiekeus rond zijn zestiende voor het eerste in aanraking met techniek en dan is het waarschijnlijk een hoge drempel om voor een technische opleiding te kiezen.

Scholen besteden vaak enorm veel aandacht aan alle reguliere vakken zoals rekenen en taal. Ondanks dat dit natuurlijk uitstekend is worden vakken als bewegingsonderwijs, cultuur en creatieve vakken en wetenschap en techniek soms een ondergeschoven kindje. Daarnaast is ook niet iedere leerkracht even creatief, sportief of technisch. Als DroomJuf wil ik scholen en ouders helpen om dromen en talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Hierbij richt ik mij met name op de creatieve, sportieve en technische vakken aangezien dit tevens ook mijn eigen talenten zijn. Mijn toekomstdroom is om kinderen hun toekomstdromen te laten ontdekken en ze vaardigheden te leren voor de toekomst.